Pura Tirta Empul tempel Bali: waar het menselijke en goddelijke elkaar treffen

Het regent op tropisch Bali. De Goden besprenkelen hun gouden eiland. Even verkoeling die aangenaam in dank wordt afgenomen. Gelukkig vinden Zij die waken over ‘Pulau Seribu Pura’ oftewel ‘Het Eiland van de 1000 Tempels’ het al snel genoeg. Het watergordijn trekt zich dicht. Veel is heilig in het hindoeïstische leven van de Balinezen. Maar Pura Tirta Empul, de ‘tempel van het heilige water’, neemt voor veel eilandbewoners wel een heel belangrijke plaats in. Daar waar het menselijke en het goddelijke elkaar treffen en het water reinigend is.

Als een schaatsbaan zo glad lijkt de stenen vloer van het tempelterrein. De stortbui eindigt even abrupt als hij als een dief in de nacht de tempel overviel en die met harde druppels geselde. Een rij dames, de traditionele kleding nat met een gele sjerp om het middel, loopt heupwiegend de stenen trap af. Ze gaan richting waterbron. Sommige met op hun hoofd een rieten mand vol offergaven, anderen met hun gaven sereen in de kom van twee handen. De manden worden met élégance neergevlijd op de balustrade van het hoofdbassin. Daar waar Balinezen en toeristen zich ritueel reinigen. Het heilige water verdrijft de kwade geesten, geeft voorspoed en reinigt lichaam en geest.

Pura Tirta Empul tempel Bali, waar het menselijke en goddelijke elkaar treffen

De offergaven worden binnen gebracht. Foto: Bert Vos

Het kwaad overwonnen

De Hindoeïstische tempel werd gebouwd in het jaar 962 ten tijde van de Warmadewa-dynastie. Tirta Empul betekent ‘kristalheldere stroom’. Het water wordt gebruikt voor ceremonieën die het leven van de Balinese bevolking zin geven. Het heilige wordt voor de ingang helaas onteerd door een zigzagpad met kraampjes, waar handelaren toeristenprullaria aanbieden. Maar wel zonder geschreeuw en opdringerig gedrag dat zo kenmerkend is wanneer een plek besmet is met de ziekte die massatoerisme heet.

Als je het heiligdom betreedt tussen twee vleugelvormige pilaren door, die een traditioneel gespleten poort vormen, voel je de energie van het goede of je afkomen. Daar waar de goden het kwaad hebben overwonnen. Op de koele binnenplaats bevinden zich de bassins waar uit stenen hoofden water stroomt en men de natte zegen over zich heen laat komen.

De Balinezen gaan elk jaar een keer naar deze godenplek om zich te baden. Voor de rest van het jaar nemen ze water in flessen mee naar huis. Ook toeristen mogen zich onderdompelen in één van de drie opmerkelijk schone, openbare bassins.

Een Balinese vrouw met fruitmand op haar hoofd. Foto: Bert Vos

Moeder van de badplaats

Volgens de legende is de bron, de moeder van de badplaats, door de god Indra geschapen. Toen zijn krachten door de demon Mayadanawa waren vergiftigd, boorde hij een gat in de grond om er een fontein van onsterfelijkheid te maken. Die zou vervolgens zijn krachten weer tot leven wekken. De tempel is gewijd aan de hindoegod Vishnu. Ook de goden Shiva, Brahma en Indra worden er vereerd. De bron op het terrein voedt diverse baden en vijvers. Grote rode karpers zwemmen hun rondjes in een spectaculaire vijver met kristalhelder water. Een plas aan de rand van de tempelgrond, beschermd door een eeuwenoude muur, is volgens overlevering de fontein van de eeuwige jeugd.

Heupwiegende dames

Uit respect voor de goden dragen de vrouwen een T-shirt en een sarong. Mannen mogen wel met ontbloot lichaam de tempel betreden. De heupwiegende dames gaan het water in. De gele sarongs drijven er als blaadjes om heen. Het begint weer te regenen, eerst langzaam dan barst het los. De Goden laten even van zich horen. Maar het deert niemand. Het standbeeld ter ere van de god Indra kijkt stoïcijns toe. De rituelen gaan voor.

Water is een levensfactor en wordt op Bali in bijna alle ceremonies en rituelen gebruikt. Het water van Tirta Empul wordt als zeer heilig beschouwd en voor alle crematies op het eiland gebruikt. Water voor het leven, water voor de dood is de symbolische betekenis.

Wassen in heilig water. Foto: PixaBay, DeborahKBates

Waterbronnen van Bali

Een belangrijk ritueel dat op Bali wordt uitgevoerd is de zogeheten Melukat ceremonie. Deelnemers nemen een bad in de drie meest heilige waterbronnen op het eiland, waaronder de waterbron van Pura Tirta Empul. Na de rituele reiniging verzamelen de deelnemers zich op de binnenplaats, waar zij tot de goden bidden en rijst en heilig water ontvangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *